سرمایه گذاری یکی از روشهای کلیدی برای افزایش درآمد و دارایی محسوب میشود. یکی از نکات مثبت در این خصوص این است که سرمایه گذاری به شما اجازه میدهد تا درآمد خود را افزایش دهید. با ورود به بازارهای سرمایه گذاری، امکان دستیابی به سودهای چشمگیر برایتان فراهم میشود و طرح های تامین مالی جمعی نیز میتواند به شما بازدهی بالایی ببخشد که دسترسی به تمامی این موارد را میتوان در سکوی تامین مالی جمعی ایدهفاند بدست آورید. برای دستیابی به موفقیت در سرمایه گذاری، ضروری است که راهبردهای مناسبی را مد نظر داشته باشید و یکی از این راهبردها، انجام تحقیقات و تحلیلهای دقیق بازار است. با آگاهی از جزئیات و شناخت عمیق بازار و شرکتها، قادر به اتخاذ هوشمندانهترین تصمیمها خواهید بود و میتوانید خطرات موجود را به حداقل برسانید. در این بخش از مقاله، ما به بررسی جوانب مثبت و منفی سرمایهگذاری در تامین مالی جمعی خواهیم پرداخت.
مزیت سرمایه گذاری در تامین مالی جمعی
تأمین مالی جمعی، که به عنوان کرادفاندینگ شناخته میشود، مزایای خاصی در مقایسه با روشهای سنتی سرمایه گذاری مانند خرید املاک، سکه، ارز، صندوقهای سرمایهگذاری یا سهام شرکتها دارد. این مزایا را میتواند شامل موارد زیر باشد:
1- دسترسی سریع
در گذشته، فقط افرادی که دارای سرمایهگذاریهای کلان و تجربه مالی قابل توجهی بودند میتوانستند در طرحهای بزرگ سرمایه گذاری کنند. اما امروزه، روش تأمین مالی جمعی این فرصت را فراهم کرده است تا هر فردی، فارغ از مقدار سرمایهاش و بدون نیاز به دانش عمیق مالی، بتواند در سرمایهگذاریهای مربوط به کسبوکارهای نوظهور شرکت کند.
2- داشتن امنیت سرمایه
امنیت یکی از عواملی است که در سرمایهگذاری اهمیت ویژهای دارد. در فرآیند کرادفاندینگ، پروژهها به صورت دقیق زیر نظر کارشناسان مورد بررسی قرار میگیرند تا ریسکهای مرتبط با آنها شناسایی و ارزیابی شوند. به واقع، کارشناسان به بررسی سابقه مدیران، ریسکهای موجود در پروژه و تطابق با قوانین میپردازند تا بتوانند میزان ریسک نکول هر طرح را تعیین کنند. علاوه بر این، سکوهای تأمین مالی جمعی تحت نظارت شرکت فرابورس ایران قرار دارند و در صورت وجود ضامن نقدشوندگی معتبر، میتوان انتظار داشت که این پروژهها دارای امنیت سرمایه گذاری نسبتاً مطلوبی دارند و سکوی تامین مالی جمعی ایدهفاند به عنوان واسطه بین سرمایه گذاران و متقاضایان سرمایه ، سعی می نماید تا پلتفرم امنی برای مخاطبان باشد.
3- سود بیشتر از بانک
در تاریخ نگارش این مقاله (مهر ماه 1403) به طور معمول، نرخ سود سالانه در تأمین مالی جمعی بین 30 تا 45 درصد متغیر است و دورههای بازپرداخت سود ممکن است بسته به نوع طرح یا پروژه، یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه یا سالانه باشند. علاوه بر این، یکی از مزیتهای تأمین مالی جمعی این است که نوع سود به دست آمده کاملاً منطبق با موازین شرعی و قانونی بوده و ناشی از مشارکت در پروژه اقتصادی است. به همین دلیل، سود به صورت پیشبینی شده به سرمایهگذاران تعلق میگیرد که نسبت به سود بانکی (18 الی 22 درصد سود) عایدی بیشتری را برای سرمایه گذاران فراهم می نماید.
چالش های تامین مالی جمعی
باوجود اینکه کرادفاندینگ میتواند جای امن برای سرمایه گذاری باشد اما مشابه هر نوع از سرمایه گذاریبا ریسک هایی روبرو است که شاید سرمایه گذار می بایست به آنها توجه نمایند.
1- احتمال از دست دادن سود سرمایه
در کلیه طرح های تامین مالی جمعی ، ریسک عدم دریافت سود سرمایه گذاری وجود دارد. این ریسک بهویژه زمانی اتفاق میافتد که پروژه مورد نظر در اجرای عملیات به موفقیت نرسد و کسب و کار سودی خلق ننماید اما به طور معمول سرمایه اولیه در امان میباشد. با این وجود، پلتفرمهایی مانند ایدهفاند با دریافت انواع مختلف وثائق و ضمانت نامه ها از متقاضایان سرمایه، در تلاشاند تا این ریسک را به حداقل رسانده و اعتماد سرمایهگذاران را جلب کنند.
2- عدم توانایی دسترسی فوری به اصل سرمایه
در تمامی کرادفاندینگها، سرمایهگذاران نمیتوانند به سرمایه خود دسترسی پیدا کنند و این روند تا پایان طرح باید پیش برود. اکثر افرادی که به عنوان سرمایه گذاری وارد تامین مالی میشوند انتظار دارند تا بعد از مدتی کوتاهی، به سرمایه اصلی خود دسترسی پیدا کنند و یا اینکه از سرمایه گذاری خارج شوند که این موضوع تا زمان استقرار بازار ثانویه میسر نخواهد بود.
3- اجرا نشدن طرح
زمانیکه یک طرح وارد تامین مالی جمعی میشود قطعا به دنبال بازاریابی و جذب سرمایه گذاری است که معمولا مدت زمانی برای جذب منابع در نظر گرفته میشود. اگر تا موعد تعیین شده ، آن طرح حداقل منابع مورد نیاز خود را جذب ننماید این طرح اجرا نخواهند شد. و تا آن زمان سرمایه افراد در انتظار خواهد بود که البته این منابع نزد پلتفرم ایدهفاند امانت خواهد بود و در صورت عدم موفقیت طرح در جمع آوری منابع ، سرمایه های افراد به حامیان طرح بازگردانده می شود.
4- عدم پایداری استارتاپ
شکست استارتاپها در سرمایهگذاری به دلایل متعددی رخ میدهد که مدل کسبوکار نامناسب و عدم تطابق محصول با نیاز بازار از دلایل اصلی است. بسیاری از استارتاپها بدون بررسی دقیق نیاز مشتری یا بازار اقدام به توسعه محصول میکنند و به همین دلیل در جذب مشتری ناکام میمانند. همچنین کمبود سرمایه و مدیریت نادرست منابع مالی میتواند باعث از دست رفتن نقدینگی شود. البته رقابت بالا نیز یکی از عوامل شکست است، بهویژه در بازاری که شرکتهای بزرگتر و قویتر حضور دارند. البته کارشناسان سکوی تامین مالی جمعی ایدهفاند سعی میکنند بررسی های جامعی در خصوص احتمال موفقیت طرح هابه عمل آورند و به نوعی این ریسک راحداقل رسانند.